Paul Gauguin 1848 – 1903

Visioen na de preek

olieverf op doek (73 × 92 cm) — 1888
Museum National Gallery of Scotland, Edinburgh

Bestel een reproductie

Dit werk is gekoppeld aan Genesis 32:24

Scroll s.v.p. omlaag voor meer informatie over het kunstwerk.

De worsteling van Jakob met de engel wordt vaak geïnterpreteerd als de worsteling met het geloof die sommige gelovigen ondergaan. Jakob worstelde de hele nacht met de engel. Tegen zonsopgang klopte de engel eindelijk af en zegende hij Jakob.

Gauguin toont de worsteling hier tegen een vuurrode achtergrond. Op de voorgrond schilderde hij een groep Bretonse vrouwen, die gelet op de titel net uit de kerk komen.

In 1888 verbleef Gauguin regelmatig in het vissersdorp Pont-Aven in Bretagne, net als veel andere kunstenaars. Samen met de schilder Émile Bernard ontwikkelde hij er de stijlrichting die bekend werd als het cloisonnisme. Die naam is een verwijzing naar de door metaaldraadjes gescheiden kleurvakken (cloisons) die bij het emailleren gebruikt worden. De schilders gebruikten dunne zwarte lijntjes rond vrijwel eenkleurige vlakken, hier bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar rond de kappen van de vrouwen.

Dit werk wordt vaak gezien als Gauguins definitieve afscheid van het naturalisme dat nog overheerste bij de impressionisten. Het gebruik van felle kleuren was nieuw, evenals het min of meer overboord zetten van de regels van het perspectief. De figuren op de voorgrond zijn te groot en belemmeren bijna het zicht op de worstelaars, die volgens de gangbare compositieregels centraal zouden moeten staan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de kerk van Pont-Aven het werk weigerde toen Gauguin het aanbood...